wtorek, 9 kwietnia 2019

Aborcja w systemie rodzinnym馃攰






Pami臋ci I.,M.,M.,T.,B.,N.,K.,M.,P.,M.,K., oraz wszystkich nienarodzonych dzieci w naszych systemach rodzinnych. 
Je艣li abortowa艂a艣 dziecko, dzieci, lub wiesz, 偶e w twojej rodzinie takie sytuacje mia艂y lub mog艂y mie膰 miejsce ten tekst jest dla ciebie. Je艣li jeste艣 w ci膮偶y i rozmy艣lasz o aborcji, przeczytaj. Je艣li uprawiasz seks - kto nie uprawia! - i zabezpieczasz si臋 spiral膮 lub u偶ywa艂a艣 tabletek wczesnoporonnych, przeczytaj. Post pokazuje temat aborcji jedynie w uj臋ciu ustawie艅 systemowych, nie odnosi si臋 do moralno艣ci, do 偶adnych przekona艅 religijnych, ani 艣wiatopogl膮dowych. Nie ocenia! Brak oceny jest wszak fundamentem ustawie艅 systemowych. Przedstawiam przyk艂ady terapeutycznych dzia艂a艅 w przypadku dokonanych aborcji.
                             
Aborcja ma wp艂yw na matk臋, ojca, ich wi臋藕, ale te偶 na ich najcz臋艣ciej po aborcji, rzadziej przed aborcj膮 narodzone dzieci. Pary po dokonaniu aborcji bardzo cz臋sto si臋 rozstaj膮.
Je艣li w rodzinie przez pokolenia by艂o wiele aborcji, system rodzinny b臋dzie zgodnie z obowi膮zuj膮cymi w nim porz膮dkami i sumieniem d膮偶y艂 do zobaczenia, uznania i przy艂膮czenia wszystkich wykluczonych przez aborcj臋 dzieci. Je艣li nie sprostaj膮 temu rodzice abortowanych dzieci, ci臋偶ar b贸lu i 偶alu przejm膮 ich dzieci, lub wnuki.
Jak b臋dzie si臋 to objawia膰 w rodzinie? Cz臋sto chorob膮 lub 艣mierci膮, kt贸ra jest konieczno艣ci膮 pod膮偶ania za wykluczonymi. Aborcja jest przez system rodzinny traktowana jak morderstwo w obr臋bie rodu, dlatego si艂a konsekwencji jest tak du偶a i przechodzi na kolejne pokolenia. Kiedy rodzice podejmuj膮 decyzj臋 o aborcji dziecka, dla systemu rodzinnego jest oboj臋tne jakie by艂y rzeczywiste, realne przes艂anki takiego wyboru, system czyta tylko jeden komunikat: My rodzice mamy prawo do 偶ycia, dziecko nie. Rodzice tym samym burz膮 podstawowy porz膮dek systemu, ustawiaj膮c si臋 niejako ponad nim. Nawet je艣li na poziomie spo艂ecznym, 艣wiatopogl膮dowym traktuj膮 sw贸j wyb贸r jako oczywisto艣膰 i konieczno艣膰, g艂臋boko na poziomie duszy cierpi膮, maj膮 poczucie winy i t臋skni膮 za abortowanym dzieckiem. Kobieta, kt贸ra posiada艂a kilkoro nienarodzonych dzieci, w tym r贸wnie偶 te abortowane, mia艂a odczucie w swym 偶yciu, i偶 nie daje rady, 偶e jest bardzo zm臋czona jakby opiekowa艂a si臋 t艂umem, a w rzeczywisto艣ci by艂a mam膮 dw贸jki 偶yj膮cych dzieci. Inna kobieta, r贸wnie偶 mama kilku abortowanych dzieci m贸wi艂a, 偶e gdy tylko chce zrobi膰 krok w swym 偶yciu, czuje jak "co艣 " mocno j膮 trzyma. Przy tym wskazywa艂a na ramiona i kark, a cia艂o przyjmowa艂o pozycj臋 osoby, kt贸ra co艣 d藕wiga. Po ustawieniach, pierwszym jej doznaniem po powrocie do domu by艂o uczucie jakby w mieszkaniu zrobi艂o si臋 pusto. U mam, kt贸re przyj臋艂y swoje dziecko po aborcji, lub poronieniu w przestrzeni zawodowej zaczyna艂 si臋 wzmo偶ony ruch, uwolnienie. Rodzice do艣wiadczaj膮 obecno艣ci abortowanych dzieci nawet je艣li 艣wiadomie nie prze偶ywaj膮 psychologicznych konsekwencji aborcji. Para mia艂a za sob膮 kilka aborcji, ich zwi膮zek si臋 rozpad艂, niezale偶nie od siebie w odst臋pie kilku lat 艣nili podobny sen, w ich 艣nie pojawia艂y si臋 jakie艣 dzieci, kt贸re w pierwszym momencie zdawa艂y si臋 by膰 ich dzie膰mi 偶yj膮cymi, ale jednocze艣nie nimi nie by艂y, obydwoje czuli l臋k przed tymi ich-nie ich dzie膰mi. Dzieci abortowane z ich sn贸w, bo nimi zapewne by艂y, wchodzi艂y w podobn膮 dynamik臋 ruchu przybli偶aly si臋 i oddala艂y, a nawet pad艂o okre艣lenie, 偶e jakby bawi艂y si臋 w chowanego. Podobn膮 relacj臋 matki abortowanego dziecka cytuje D. Janus:

 " Sta艂am w metrze, gdy w pewnym momencie wydawa艂o mi si臋, 偶e widz臋 moje nienarodzone dziecko, bawi膮ce si臋 mi臋dzy innymi w chowanego" ( Ustawienia Systemowe Berta Hellingera...,str.146)
Wydarzenie aborcji jest tak trudne dla matki, pomimo, 偶e sama podj臋艂a tak膮 decyzj臋, 偶e bywa ono g艂臋boko zakopane i usuni臋te z przestrzeni 艣wiadomo艣ci.
Dok艂adnie takie zjawisko mia艂o miejsce u kobiety, kt贸ra przysz艂a na ustawienia z zupe艂nie innym tematem, dopiero po dw贸ch dniach warsztatowych, nagle,"przypomnia艂a" sobie, 偶e jest mam膮 kilku abortowanych dzieci, posiada艂a ona r贸wnie偶 dzieci poronione, w trakcie ustawienia, kt贸re obejmowa艂o wszystkie dzieci nienarodzone, mia艂a problem z przypomnieniem sobie ilo艣ci i okoliczno艣ci aborcji. Jej ustawienie by艂o pierwszym krokiem na drodze wzi臋cia odpowiedzialno艣ci za aborcj臋 i przyj臋cia dzieci do serca z mi艂o艣ci膮. Proces ten trwa艂 ok. dw贸ch lat. Na ustawieniu skontaktowa艂a si臋 z prawd膮 o swoich dzia艂aniach, mog艂a te偶 spojrze膰 na swoje dzieci, ale emocjonalnie by艂a jeszcze zablokowana. Po pierwszych odczuciach ulgi i rado艣ci, pojawi艂 si臋 wstyd, l臋k przed konsekwencjami czyn贸w, potem rozpocz膮艂 si臋 偶al i nieukojona t臋sknota, nast臋pnie przyszed艂 g艂臋boki b贸l i w ko艅cu mi艂o艣膰, kt贸ra pozwoli艂a z powrotem po艂膮czy膰 si臋 z dzie膰mi. Etapom emocjonalnym i duchowym towarzysz膮 dzia艂ania terapeutyczne. I tak mamy nadaj膮 swoim dzieciom abortowanym imiona, zazwyczaj doskonale czuj膮 czy to by艂 ch艂opiec czy dziewczynka. Czasem kupuj膮 maskotke, kt贸ra symbolizuje abortowane dziecko i zakopuj膮 j膮 w jakim艣 pi臋knym miejscu, tworz膮c w ten spos贸b gr贸b swojego dziecka. W domu pal膮 ka偶dego dnia przez jaki艣 czas 艣wieczk臋, m贸wi膮 swoim 偶yj膮cym dzieciom o abortowanym rodze艅stwie, uwzgl臋dniaj膮c zale偶no艣膰 pomi臋dzy wiekiem dzieci, a sposobem przekazania informacji. Cz臋sto 偶yj膮ce rodze艅stwo reaguje uczuciem ulgi, poniewa偶 czu艂o pod艣wiadomie, 偶e wcale nie jest pierwszym, ale np. drugim lub trzecim dzieckiem. W kr臋gach " ustawiaczy" pojawia si臋 twierdzenie, 偶e pluszaki, kt贸re dzieci tak cierpliwie uk艂adaj膮 w swoich 艂贸偶eczkach przed snem, symbolizuj膮 nienarodzone lub wcze艣nie zmar艂e dzieci w rodzinach ich pochodzenia. Podobnie tzw. wymy艣leni przyjaciele u dzieci mog膮 reprezentowa膰 ich abortowane rodze艅stwo.


M艂od膮 dziewczyn臋 wybudza艂o co noc zdarzenie, na granicy jawy i snu, czu艂a obecno艣膰 "kogo艣" kto j膮 zaczepial, ustawienie pokaza艂o, i偶 by艂 to abortowany ch艂opiec, ona sama nie dokona艂a w swoim obecnym 偶yciu aborcji, wi臋c ch艂opiec zapewne pochodzi艂 z systemu rodzinnego, dziewczyna kupi艂a intuicyjnie drewnianego konika, zabawk臋, czasem w ci膮gu dnia bra艂a go do r臋ki i si臋 nim bawi艂a my艣l膮c o ch艂opcu...

W Japonii dzieci nienarodzonego maj膮 swojego boskiego opiekuna jest nim Jizo,
A jego pos膮偶ki ubierane s膮 w dzieci臋ce cz臋艣ci garderoby. Takie figurki mo偶na zam贸wi膰 nawet! w internecie.


Innym pi臋knym sposobem na przywr贸cenie miejsca i pami臋ci w systemie dzieciom nienarodzonym jest stworzenie kola偶u fotograficznego takiego jak ten poni偶ej.


Wa偶ne by tworz膮c taki kola偶 nie dzia艂a膰 pospiesznie, niech ka偶dy jego etap b臋dzie okazj膮 do prze偶ycia emocji zwi膮zanych z nienarodzonymi dzie膰mi. Najpierw intuicyjnie mo偶na poszuka膰 t艂a, w kt贸re zostanie wkomponowana posta膰 dziecka, mo偶e to by膰 pomieszczenie, ale te偶 ogr贸d, park, pla偶a. Szukaj膮c fotografii dziecka, kt贸re b臋dzie reprezentowa艂o dziecko abortowane lub poronione warto zda膰 si臋 na informacje, p艂yn膮ce z przestrzeni serca. Poszczeg贸lne elementy kola偶u mo偶na wyci膮膰 z gazet lub zrobi膰 programem graficznym na komputerze, techniczna strona jest dowolna liczy si臋 proces, kt贸ry b臋dzie si臋 toczy艂 na poziomie emocji i duszy. G艂臋bia prze偶y膰 i poruszenie mo偶e by膰 tak du偶e, i偶 warto sobie zapewni膰 odrobin臋 intymno艣ci i nieograniczony czas.

Tak wykonany kola偶 mo偶e ju偶 w ramce stan膮膰 obok zdj臋膰 偶yj膮cych dzieci, lub po艣r贸d zdj臋膰 zmar艂ych bliskich. Wa偶ne te偶, aby na codzie艅 z my艣lenia o sobie jako o rodzicu jednego dziecka ( tego 偶yj膮cego ) postrzega膰 siebie jako rodzica dw贸jki, tr贸jki itd. czyli wlicza膰 r贸wnie偶 dzieci nienarodzone. Bardzo pi臋knym misterium po艂膮czenia mamy z martwymi dzie膰mi jest post臋powanie opisane w po艣cie "Poronienie". Mo偶na je wykona膰 samemu, je艣li czujemy si臋 na si艂ach by skontaktowa膰 si臋 z najg艂臋bszymi emocjami lub zrobi膰 to na sesji indywidualnej z terapeut膮. W internecie s膮 filmy pokazuj膮ce przebieg aborcji dla abortowanego dziecka. S膮dz臋, i偶 na okre艣lonym etapie wychodzenia z obezw艂adniaj膮cego poczucia winy i przechodzenia w etap przyj臋cia pe艂nej odpowiedzialno艣ci za swoje dzia艂anie, takim jakie ono by艂o, nale偶y taki film zobaczy膰. I nie ma to nic wsp贸lnego z masochistycznym zn臋caniem si臋 nad sob膮 lecz stani臋ciem w g艂臋bokiej prawdzie wobec siebie i abortowanych dzieci. Z tego zawsze p艂ynie si艂a, przyj臋cie winy i jej konsekwencji jest dla winnego 藕r贸d艂em si艂y i uwolnienia. Z poziomu ludzkiego nie mo偶na prze偶y膰 偶ycia bez winy.
W艂a艣ciwym miejscem do spotkania si臋 z dzie膰mi nienarodzonymi s膮 ustawienia systemowe. Reprezentanci dzieci abortowanych zachowuj膮 si臋 na pocz膮tku bardzo r贸偶nie: boj膮 si臋 reprezentant贸w swoich rodzic贸w, nie chc膮 na nich patrze膰, reaguj膮 z艂o艣ci膮 i niech臋ci膮, p艂acz膮, podkurczaj膮 nogi, jakby nie chcieli zosta膰 pochwyceni. Czasem wr臋cz uciekaj膮 poza obszar pola ustawieniowego. Nale偶y pod膮偶a膰 za tym czego potrzebuje dziecko abortowane na dany moment. Je艣li potrzebuje oddali膰 si臋 od rodzica, pomimo ogromnej ch臋ci i t臋sknoty rodzic musi pozwoli膰 na ten ruch oddalenia, bo jego kolejn膮 sekwencj膮 jest powr贸t dziecka i mo偶liwo艣膰 spotkania i pojednania z rodzicami, kt贸rzy je abortowali. Dziewczynka w lewym, g贸rnym rogu kola偶u stoi poza grup膮 innych dzieci, odwr贸cona plecami, jej mama uszanowa艂a sytuacj臋, kt贸ra pokaza艂a si臋 na ustawieniu, gdy reprezentantka abortowanej dziewczynki uciek艂a daleko od matki i odwr贸ci艂a si臋 do niej plecami.
Bywa, 偶e po aborcji kobieta cho膰 nie ma przeciwwskaza艅 medycznych 
nie mo偶e ponownie zaj艣膰 w ci膮偶臋, a na ustawieniu pokazuje si臋 np. zale偶no艣膰 pomi臋dzy reprezentantem jej potencjalnego dziecka, a reprezentantem dziecka abortowanego. To, kt贸re si臋 jeszcze nie pocz臋艂o czuje l臋k przed mam膮 mog膮c膮 zabi膰.
W jednym z system贸w rodzinnych w generacji babci mia艂o miejsce wiele aborcji, jedyne 偶yj膮ce dziecko babci wykazywa艂o tendencje autodestrukcyjne, kt贸re zako艅czy艂y si臋 jego 艣mierci膮. Wnuczka babci abortowa艂a podobn膮 ilo艣膰 dzieci, natomiast jej prawnuk podobnie jak jej syn, w kolejnym pokoleniu wykazywa艂 sk艂onno艣ci autodestrukcyjne. W tym systemie na skutek aborcji, w lini 偶e艅skiej pojawi艂a si臋 dynamika: "Ja taka sama jak ty." Natomiast w lini m臋skiej odradza艂a si臋 dynamika "Ja za ciebie." gdy matki, nie chcia艂y zwr贸ci膰 si臋 do swoich abortowanych dzieci i uzna膰 ich miejsca w systemie rodzinnym.
W ostatnich latach ustawienia pokaza艂y r贸wnie偶 inn膮 zale偶no艣膰, ot贸偶 w systemie rodzinnym os贸b, kt贸re w celu antykoncepcji u偶ywa艂y spirali, pojawia艂y si臋 du偶e ilo艣ci nienarodzonych dzieci. Podobnie by艂o w rodzinach, w kt贸rych mia艂o miejsce zap艂odnienie in vitro. Zachowywa艂y si臋 one nieco inaczej ni偶 dzieci abortowane, niemniej nie mo偶na by艂o zaprzeczy膰 ich obecno艣ci w systemie rodzinnym. Bez wzgl臋du na okre艣lenia religijne, filozoficzne, biologiczne, w kt贸rym momencie zaczyna si臋 偶ycie trzeba wzi膮膰 pod uwag臋, i偶 ustawienia systemowe jako metoda fenomenologiczna bazuj膮 na tym co si臋 dzieje i co wida膰 w trakcie ustawie艅 i tylko t膮 wiedz膮 si臋 pos艂uguj膮.
Zwyci臋stwo mi艂o艣ci do dzieci nienarodzonych nad brakiem odwagi i odpowiedzialno艣ci w patrzeniu na bolesne tematy w rodzie skutkuje ogromn膮
zmian膮, kt贸ra jest 藕r贸d艂em si艂y dla rodzica i ulg膮 dla abortowanego dziecka.
Dostaje ono mi艂o艣膰 i miejsce w rodzinie, nikt ( np.jego 偶yj膮ce rodze艅stwo ) nie musi o nim przypomina膰, b膮d藕 za nim pod膮偶a膰 w 艣mier膰. Nast臋puje uporz膮dkowanie i uwolnienie systemu od przypominania o wydarzeniu przez osoby nie bior膮ce w nim udzia艂u, a tak偶e zatrzymuje si臋 ruch wyr贸wnania poprzez 艣mier膰 lub chorob臋 innych os贸b w rodzinie.

                                                                                             Epilog
Pojawi艂y si臋 uwagi i pytania do tekstu " Aborcja w systemie rodzinnym"
Niezw艂ocznie na nie odpowiadam.

- Czy zamieszczenie kola偶u dzieci nienarodzonych nie jest przekroczeniem
granicy prywatno艣ci klienta?

Odp. Kola偶 zamieszczony w tek艣cie jest przyk艂adem i nie zosta艂 wykonany przez 偶adn膮 z os贸b, z kt贸rymi pracowa艂am.

- Czy u偶ywanie zabawek i "wyklejanek" w temacie aborcji nie jest trywializowaniem i brakiem szacunku wobec jej powagi?

Odp. Nie, poniewa偶 by zaistnia艂o g艂臋bokie prze偶ycie na poziomie emocji i duszy, pomocne s膮 elementy wprowadzaj膮ce, kt贸re krok po kroku zbli偶aj膮 do b贸lu i odpowiedzialno艣ci zwi膮zanej z aborcja. To cia艂o by艂o w ci膮偶y i tej ci膮偶y nie doko艅czy艂o narodzinami dziecka. Ono r贸wnie偶 potrzebuje bra膰 udzia艂 w uwolnieniu do mi艂o艣ci wobec dziecka abortowanego. Potrzebuje realnie i fizycznie poczu膰 je i upami臋tni膰 jego istnienie. Ponadto zbyt szybkie i gwa艂towne zbli偶enie si臋 do trudnych emocji zwi膮zanych z aborcj膮 mo偶e zadzia艂a膰 hamuj膮co na rodzica, kt贸ry przestraszy si臋 czucia i wycofa gleboko do siebie uniemo偶liwiaj膮c sobie i abortowanemu dziecku pojednanie.

- Czy b贸l z powodu dokonanej aborcji kiedy艣 mija?

Nie, podobnie jak po stracie dziecka narodzonego, b贸l nigdy nie mija, ale mo偶na nauczy膰 si臋 z nim 偶y膰, w mi艂o艣ci i pe艂nej odpowiedzialno艣ci za swoje dzia艂anie.




                                                              


    Wersja G艂osowa
 https://m.youtube.com/watch?v=cNr6vcv1OLk























Fot. Mizuko-Kuyo