poniedzia艂ek, 11 marca 2019

Mity o ustawieniach systemowych czyli kochajmy czarne koty馃攰







Mity o ustawieniach systemowych zazwyczaj s膮 wynikiem nieznajomo艣ci metody, kt贸ra podobnie jak stworzona w latach dwudziestych przez Jakuba Moreno psychodrama z powodzeniem stosowana do dzi艣 w terapii, mo偶e by膰 poznana i zrozumiana jedynie w spos贸b fenomenologiczny, na drodze bezpo艣redniego do艣wiadczania. Pr贸by zrozumienia oparte nawet na najbardziej rzetelnych, specjalistycznych opisach, nie daj膮 rzeczywistego obrazu dzia艂ania i efektywno艣ci metody.

Ustawienia nie przepowiadaj膮 przysz艂o艣ci, a terapeuta nie formu艂uje sugestii jakie decyzje powinien podj膮膰 klient. Postawa, i偶 dzi臋ki ustawieniom chcemy si臋 o czym艣 przekona膰 czy dowiedzie膰 ( np. co si臋 sta艂o z pierwsz膮 偶on膮 dziadka, bo w rodzinie s膮 podejrzenia dotycz膮ce sposobu jej 艣mierci, lub czy m贸j partner mnie zdradza) nie jest w艂a艣ciwa, gdy偶 blokuje konieczn膮 do prawid艂owego przebiegu ustawie艅 otwarto艣膰 na to co si臋 ujawnia. Klient mo偶e oczekiwa膰 zmian i w konsekwencji poprawy swego zdrowia.

"W ustawieniach nie zajmujemy si臋 nadludzkimi bytami. Efekty osi膮gamy stoj膮c na ziemi i wchodz膮c w relacje z lud藕mi , a nie z anio艂ami." D. Janus,
Ustawienia systemowe Berta Hellingera. Prze艂om psychoterapii i wiedz o cz艂owieku .

Transgeneracyjne czynniki w ustawieniach maj膮 艣ci艣le okre艣lony zakres, czyli nie wszystkie "wykroczenia" i "grzechy" w rodzie oddzia艂uj膮 na m艂odsz膮 generacj臋. S膮 nimi te zdarzenia, kt贸re 艂ami膮 porz膮dek mi艂o艣ci, traumy niemo偶liwe do asmilacji (艣mierci dzieci, ludob贸jstwa, wydarzenia wojenne, ci臋偶kie poczucia winy).

Obawy dotycz膮ce reprezentacji w ustawieniu innej osoby, s膮 r贸wnie偶 bezzasadne. Emocje i odczucia wynikaj膮ce z roli reprezentanta odczuwane s膮 do kilku minut po zako艅czeniu ustawienia i nie maj膮 zwi膮zku z czasem pojawiaj膮cym si臋 niuzasadnionym twierdzeniem "o podczepianiu si臋 obcych energii". Je艣li po zako艅czeniu pracy reprezentacyjnej czujemy si臋 poruszeni, a prze偶yte emocje powracaj膮 po zako艅czeniu warsztat贸w 艣wiadczy to jedynie o synchronizacji naszego systemu rodzinnego z systemem rodzinnym osoby, w kt贸rej ustawieniu brali艣my udzia艂 jako reprezentant. Jest to niejako produkt dodany dla nas w trakcie pracy na rzecz innej osoby. Warto skorzysta膰 z tego "prezentu" bez l臋ku i p贸j艣膰 za odczuwalnymi emocjami, zaobserwowa膰 do jakiego zdarzenia, lub jakiej osoby w naszej rodzinie nas zaprowadz膮 , je艣li natomiast nie jest dost臋pna nam taka wiedza, wystarczy je prze偶y膰, przepu艣ci膰 przez siebie z pe艂n膮 uwa偶no艣ci膮, a zapewne wiele na tym skorzystamy.

Zdarza si臋, i偶 po warsztatach niekt贸rzy czuj膮 si臋 gorzej, jest to przej艣ciowe pogorszenie samopoczucia, kt贸re zazwyczaj wynika z konfrontacji z g艂臋boko ukrytymi emocjami pierwotnymi, lub silnym zaskoczeniem i trudno艣ci膮 w zaakceptowaniu ujawnionych dynamik w obr臋bie danego systemu rodzinnego. Troch臋 spokoju i 偶yczliwo艣膰 wobec samego siebie, pozwalaj膮 na dope艂nienie procesu porz膮dkuj膮cego we w艂a艣ciwym dla niego czasie, a w konsekwencji osi膮gni臋cia dobrego samopoczucia i uzdrowienia.

Sformu艂owania o " duchach przodk贸w, kt贸re si臋 podczepiaj膮", kt贸re nale偶y "przegoni膰 " r贸wnie偶 maj膮 niewiele wsp贸lnego z utawieniami. W ustawieniach cz臋sto jest widoczna zupe艂nie przeciwna dynamika, gdy dusza klienta
" pod膮偶a" w kierunku zmar艂ych zgodnie z zasad膮 przyjmowania i przy艂膮czenia os贸b wykluczonych z systemu.
" Widzenie kogo艣 jako demonicznego i zas艂uguj膮cego na usuni臋cie nie ma nic wsp贸lnego z trze藕w膮 zasad膮 ustawie艅 systemowych, zgodnie, z kt贸r膮 r贸wno艣膰 i jedno艣膰 wszystkich ludzi jest fundamentalna " D. Janus,Ustawienia systemowe Berta Hellingera. Prze艂om psychoterapii i wiedz o cz艂owieku .



WERSJA DO S艁UCHANIA 
https://youtu.be/tqDOBOQ7FkA










Fot. Miko艂aj Chojnik-Konopa